Nick O’Neill, der unter socialtimes.com einen sehr empfehlenswerten Blog schreibt, hat sich in letzter Zeit öfter dem Thema LinkedIn gewidmet. In Deutschland sind wir mit Xing bestens versorgt, aber es lohnt sich ja immer mal der Blick über den Teich, zumal sich LinkedIn bereits Ende 2007 für Entwickler geöffnet hat und damit auf Facebooks Pfaden wandert.
Nachdem sich LinkedIn in letzter Zeit um den Ausbau seiner Plattform gekümmert hat, scheint es sich aktuell in einer Fundraising Runde zu befinden. Als Bewertungsbasis werden 1 Mrd. US-Dollar zu Grunde gelegt. VentureBeat fasst die Entwicklungen bei LinkedIn knapp zusammen und hat schon einige Ideen wofür das Geld aus der neuen Kapitalrunde genutzt werden kann. Vorgeschlagen wird eine Ausweitung des Geschäftsmodells auf den Bereich Software as a Service (in Konkurrenz zu Salesforce):
Take a quick look at what LinkedIn has been focusing on in recent months. A developer platform (albeit an unlaunched one that one of our sources went so far as to call “vaporware”), an expert research network to help researchers in a company find quality independent analysis, and company profile pages that brings together information about a company and people in it.
It’s pretty easy to imagine LinkedIn introducing a calendar system, project management software, or any number of simple enterprise software features — integrated with business relationship data that no other company has access to. For a nice little example of LinkedIn thinking about such software, take a look at this screenshot (above) of this conference scheduling application, created as a demo by the company around the time that it launched its developer platform last fall. I’ve heard from Facebook employees that in past years it has been approached by large corporations looking for it to create them entire intranets. This is one area where LinkedIn has clear potential to one-up Facebook.
Der Umsatz von LinkedIn soll in diesem Jahr übrigens bei $ 100 Mio. liegen. Angeblich kann LinkedIn, auf Grund der sehr attraktiven Zielgruppe, Schwindel erregend hohe TKPs von bis zu $ 75 durchsetzten. Nick O’Neill meint hierzu:
Whether or not the numbers are true, LinkedIn has figured out a way to capitalize on their highly valuable user base. I would suggest that they are about to further this with the launch of their application platform. A few months back they announced a few launch partners including Salesforce.com, but stated that even at its full capacity, platform developers would be limited as well as applications.
Get ready to see applications that provided extended utility with mobile phone integration, applications that promote high end goods and services (AMEX, Ritz Carlton, etc) and apps that help your overall experience on LinkedIn a better one. While they will never be as large as Facebook or Myspace, they have no need to be. They can always point at Facebook and Myspace and argue that those two platforms are for games whereas LinkedIn is for business.
Man darf also gespannt sein, was Xing unternehmen wird. Lars Hinrich hatte vor gut einem Jahr noch keine Angst vor LinkedIn, die FAZ sah allerdings die Xing-Strategie Anfang diesen Jahres schon eher kritisch und wollte die Aktie nicht empfehlen. Aktuell hat sich der Börsenkurs ein wenig erholt, wohl aufgrund der hohen Anzahl an Neuanmeldungen im Q1 2008.
Hier die bisherigen Beiträge zu LinkedIn auf Social Times: